Belgisch-Italiaanse Kamer van Koophandel richt ‘Authentic Italian Retailer’-netwerk op
Wegwijzer om te weten waar je authentieke Italiaanse producten kan kopen

In het kader van het project ‘True Italian Taste’ brengt de Belgisch-Italiaanse Kamer van Koophandel winkels, traiteurs en restaurants in België in kaart, die echte ‘Made in Italy’-voedingswaren aanbieden. Zowel verkooppunten van kleine distributieketens, kruidenierswinkels, delicatessenzaken, wijnhandels, banketbakkers, onafhankelijke webshops als bakkers, cafés en restaurants die voedingsproducten verkopen uit Italië kunnen zich bij het Authentic Italian Retailer-netwerk aansluiten. Met dit initiatief wil de Kamer niet alleen de Italiaanse culinaire cultuur en authentieke Italiaanse producten promoten, maar wil ze tegelijkertijd de strijd aanbinden met ‘Italian Sounding’-nepproducten.
Het project heeft als doel restaurantuitbaters, winkeliers en consumenten authentieke Italiaanse producten te helpen herkennen en hen hierdoor ook bewustere keuzes te laten maken. Om zich bij het Authentic Italian Retailer-netwerk aan te sluiten, moet een handelaar minimaal vijf echte Italiaanse merken in zijn assortiment hebben en minimum één product per merk aanbieden.
Het probleem van Italian Sounding
'Italian Sounding' klinkt onschuldig maar in realiteit is het een enorm probleem. “Men spreekt van Italian Sounding wanneer niet-Italiaanse bedrijven zichzelf een Italiaans klinkende naam toe-eigenen, een Italiaanse vlag op het etiket zetten of Italiaanse uitdrukkingen gebruiken om hun producten makkelijker aan de man te brengen”, legt Marco Iacuitto, Secretaris-generaal van de Belgisch-Italiaanse Kamer van Koophandel, uit. “Italiaanse voedingswaren staan voor smaak, duurzaamheid en kwaliteit en daar willen Belgische consumenten best wat geld voor neerleggen. Italian Sounding varieert van eenvoudige consumentenmisleiding tot pure fraude.”
De Italiaanse voedingsnijverheid alleen al loopt hierdoor jaarlijks meer dan 100 miljard euro mis. “In Belgische winkels zijn zes op de tien voedingsmiddelen die verwijzen naar Italië, helemaal niet Italiaans. Consumenten, winkeliers en restaurantuitbaters moeten dus goed uitkijken of er daadwerkelijk Made in Italy op een product staat”, aldus Iacuitto. “Het ‘Authentic Italian Retailer’-netwerk is dan ook een handige wegwijzer om te weten waar je in België authentieke Italiaanse producten kan kopen.”
Alle aangesloten retailers krijgen ook het Authentic Italian Retailer Network-label toegekend.
Voor meer informatie: www.ccitabel.com
Perscontact : Stéphanie PAGANO, tel. 02 205 17 91, pagano@ccitabel.com